הדרכה בגישה התייחסותית
פרופ' אוריה תשבי ד"ר אסתר במברגר
הדרכה בפסיכותרפיה מהווה מרכיב מרכזי בהכשרתם של מטפלים, ועם זאת, ההשקעה בלמידה על תהליכים שונים בהדרכה היא פחותה בהרבה בהשוואה להשקעה בלמידה על פסיכותרפיה.
התשתית להדרכה היא בניית קשר הדרכתי בטוח, המאפשר צמיחה והתפתחות של המודרך, תוך שמירה על קידום מטרות המטופל ושמירה על צרכיו.
בקשר זה – עלינו לבנות סביבה בטוחה, לבנות ברית הדרכתית, ללמוד לנהל משברים בהדרכה וכן לתמוך בתנועה בין תלות לבין עצמאות של המודרך.
בסדנא נציג עקרונות מתוך הטיפול ההתייחסותי ותיאוריות ההתקשרות, ונשען על מודל ההדרכה ההתייחסותי של Frawley & Sarnat (2001).
ההדרכה בגישה זו מעודדת קיום משא ומתן בין מדריך ומודרך על מטרות הטיפול וההדרכה, והתבוננות על הקשר ההדרכתי.
הדרכה במודל זה מאפשרת התנסות והפנמה של עבודה טיפולית בגישה התייחסותית.
בחלקה הראשון של הסדנא, נציג את 3 הצירים המגדירים סוגי הדרכה שונים, לפי Frawley & Sarnat : סמכות המדריך, מוקד ההדרכה ועמדת המדריך, ונרחיב מתוך צירים אלה על מודל ההדרכה ההתייחסותי שהן מציגות.
בהמשך נתייחס ל3 מושגים מרכזיים הקשורים לקשר ההדרכתי: בניית ברית ההדרכה ( supervisory alliance- Wood, 2005), עבודה על קרע ותיקון בקשר ההדרכתי
( rupture and repair) וכן התבוננות על הדרכה מתוך העדשה של תיאורית ההתקשרות (Fitch et al., 2010)
בחלקה השני של הסדנא נעבוד על 2 דוגמאות, תוך משחק תפקידים ודיון: הדוגמא הראשונה תתייחס לקרע ותיקון בקשר ההדרכתי, תוך זיהוי הקרע ושימוש במטא-קומוניקציה (Safran & Kraus, 2014). הדוגמא השנייה תתייחס לאופן בו ניתן ללמוד בהדרכה כיצד לזהות קרעים בטיפול ולנסות לתקנם Safran et al., 2007.) בשתי הדוגמאות נתייחס גם ל"מעגל הביטחון" של בולבי, במסגרת קשר הדרכה.
המנחות:
פרופסור אוריה תשבי – מנהלת מרכז פרויד למחקר פסיכואנליטי. פסיכולוגית קלינית מומחית ומדריכה. בעבר אחראית הדרכה בשירותי הייעוץ באוניברסיטה העברית, ומנהלת שירותי היעוץ. חברת סגל בחוג לפסיכולוגיה ובבית הספר לעבודה סוציאלית. מדריכה סטודנטים על עבודתם הקלינית, וחוקרת תהליכים בפסיכותרפיה קצרת מועד. בעלת הכשרה בטיפול פסיכודינמי ארוך טווח וקצר טווח, וכן טיפול משפחתי וזוגי.
ד"ר אסתר במברגר - פסיכולוגית קלינית מומחית ומדריכה. מתמחה בתחום של טיפול בהורים ילדים נוער והגיל הרך בגישה אינטגרטיבית. אחראית מסלול לטיפול בילדים, נוער והורות מרצה ומדריכה תוכנית עוגן, מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה במכללה האקדמית תל אביב יפו, מרצה ומדריכה סטודנטים ואנשי מקצוע בתהליכי הכשרה, במרכז הבינתחומי בהרצליה, ובארגונים בשדה העוסקים בטיפול בילדים ונוער בסיכון. בוגרת תוכנית ההכשרה להדרכה במודל פסיכותרפיה ילד הורה – .CPP