פרדיגמת הפנים הקפואות ופחד מהתמוטטות
ד"ר ריקי פלח-גליל
בסדנא נצפה בסרטון "פרדיגמת הפנים הקפואות" (טרוניק) ונדון במשמעויותיו עבורנו כמטפלים וכמטופלים.
החוויה העולה מהסרטון תלווה אותנו בניסיון לפענח סיטואציות טיפוליות שנחוות לעיתים כחידה.
מחקרי תצפית בתינוקות מתארים את הסנכרון העדין המתרחש בין האם\האב ותינוקם. זוהי דיאדה של רגולציה הדדית מתמשכת.
הסרטון מתאר מה קורה לתינוק כאשר האם מתנתקת פתאם, נעדרת בעודה נוכחת. כאשר יש שבר בקשר, בוויסות ההדדי.
אוגדן, בספרו "להשיב חיים שלא נחיו" (2020), מפענח את המונח של וויניקוט "פחד מהתמוטטות". לדידו, זוהי התמוטטות החיבור (link) אם-תינוק, ההופכת לטראומה שאי אפשר להחיותה ולפיכך ממיתה חלקים בנפש.
וויניקוט מתאר את הפחד הזה כ"צורות כאב שעבורן חרדה אינה מילה חזקה דיה". התינוק המצוי במצב של חוסר אינטגרציה כשהוא לבדו, מחוץ לקשר אם-תינוק,
נמצא במצב מעורר אימה. ההתמוטטות הינה בכינון יחידת העצמי.
הוא מקשר חוויות אלה לקושי בעבודה עם מטופלים המתייסרים משום שאינם יכולים לחוות את ההתמוטטות שהתרחשה בעברם ובמקומה הם סובלים מפחד מהתמוטטות בעתיד.
השלב הינקותי בו מתרחשת הטראומה, מותירה את האדם הבוגר הסובל ממנה, ללא מילים, לעיתים קרובות ללא עדות פנימית או חיצונית שיתנו הכרה או תוקף להתרחשותה. בקליניקה יש לעיתים תחושה של חידה כשהסימפטומים מאד עוצמתיים ואין להם הסבר מספק בהיסטוריה ההתפתחותית או בנרטיבים המשפחתיים.
בהתבוננות ההתייחסותית, התהליך הטיפולי מאפשר לחיות ולהחיות מחדש את העולם הפנימי של שני שותפי התהליך כפי שהם נמהלים, מתנגשים ומזינים זה את זה בתוך הטיפול (ארון ואטלס). לכן, בדרך כלל הפענוח של מצבים אלה יעלה מתוך אנאקטמנטס שהתרחשו ביחסים בין המטפל.ת מטופל.ת.
בהמשך הסדנא, אציג וינייטה קצרה מתוך טיפול, המתאר את רגע ההכרה באופן בו חוויותיה הינקותיות של המטופלת משוחזרות ביחסים בינינו ואיך הטראומה האינטרסובייקטיבית תורגמה לסימפטומים הקשים מהם סבלה.
המשתתפים בסדנא יוזמנו להציג וינייטות של חיבורים כאלה מניסיונם.
מטרות הסדנא:
1. חשיפה לחוויה של קטיעות בסנכרון העדין, ברגולציה ההדדית בין אם או אב ותינוקם.
2. חידוד החיבור בין טראומה ינקותית בקשר אם תינוק ובין פחד מהתמוטטות.
3. חידוד החיבור בין סימפטומים קשים בבגרות ובין חוויות ינקותיות שאין להם מילים.
ד"ר ריקי פלח-גליל, פסיכותרפיסטית, מטפלת זוגית ומדריכה בקליניקה פרטית בירושלים ובתל אביב.
לומדת בתכנית הבינתחומית של המכון לפסיכואנליזה בת זמננו ומלמדת בתכנית לפסיכותרפיה פסיכודינמית באוניברסיטת תל-אביב.